Tuesday 15 April 2014

Resepi yg saya suke makan....

MAKAN? ya mmg saya suka makan hampir kesemua makanan halal saya makan hahahahaahaha tp suka gak memasak cuma masak ni kena ikut mood jugak la kalau tidak alamatnye xberasap jugak dapur tu...


  Hah yg ni paling fav dikalangan family suke sangat buat bbq tp selalu nye kalau malas beli jer yg dah siap merinated kat giant tu kan senang... kalau banyak aku wat sendiri jer baahn merinate nye... simple jer.. letak paprika, black pepper, olive oil, salt ans kalau nak manis letak madu sikit tuk chicken wings tu... terbaik la pasti yg makan sambil menjilat jari... hahahah


 yummy sangat kan... dapat lak kalau ade yg bawak seafood fresh dr langkawi... layannnnn....

 Pastu kan masa bbq tu comfirm ade beberapa side dish yang aku wat sendiri dan semuanye ade peminat sendiri tau... yang bbq tadi tu hubby and aku punye fav la then yg ni pulak mak aku punye fav... sentiasa jer dia nak sampai sanggup tolong prepare tuk aku so aku just last touch up jer la hahaaha

hah ni dia potato salad ala2 my style.. ramai gak la peminat benda ni so nak kongsi gal la resepinye... mula2 offcoz la kena ade potato kan basuh dan rebus semua dengan kulit skali tau kalau tak nanti dah kupas kulit dulu pasti potato tu hancusss... jgn lupa masukkan garam skali k kat air rebusan  tu.. then dah siap rebus sejukkan dulu gaulkan dgn mayo cikit letak salt and pepper/black pepper  ke for rasa and jgn lupa letak daun bawang dan hirisan bawang sikit k... nak sedap lg tambah beef bacon and served chilled tau comfirm terangkat beb samapai mak limah minta lagi hahahaahaha....


yang ni pun wajib ade gak la kan almaklumla peminat kfc turun temurun mesti nak ade coslaw...
resepinye simple jer tapi time nak potong cabbage tu yg xtahan tu lagi halus lagi sedap and kalau mak minta buat dia dah siap tolong potongkan dah coz dia tau anaknye ni masak ikut mood gak hahah, bila dah potong cabbage tu letak sikit hirisan carrot gak then rendam dalam air cuka dan garam dalam setengah jam ke then tapis tau air dia sampai kering.. pastu baru la gaul dengan mayonise nak sedap letak sikit juice orange.. yummy tu..sama gal la best way is served chilled...


Jeng jeng jeng ni la fav semua anak buah i hahahaah comfirm akan ade permintaan punye la xkira tua atau muda... yalahkan mmg semua org leh wat bolognaise ni tp kalau pakai yg ready made nyer xla sesedap aku punye hahahaah Bolognaise.. nak resepi gak ke? hmmm takut xsanggup buat jer .. untuk sauce dia tu aku akan potong dice carrot, celery, onion, small dice tau hahaha bab ni yg selalu aku malas sikit...tumis semua bahan tu dgn olive oil, mixed hebs, origano and bay leave...sampai naik bau.. baru masukkan tomato paste, fresh tomato dice,dan slicemushrom... kemudian masukkan minced meat .. season la dgn salt and pepper sikit..

hah ni la tukang makannye.... kalau dapat spagetti tu sampai dua tiga mangkuk,, expecially yg dari langkawi tu hahahaah my love sara..and abg ham...tuk dorang jer tiga paket spagetti pun leh habis...


Yang steamboat ni pulak aku baru2 jer blajo nak buat sos dia ala2 johnny's steamboat gitu... tp ok jer semua org kata sedap... sos dia aku blend cili bawang putih halia then aku masak letak cuka gula oyster sauce sikit, minyak bijan, fish sauce then perahkan limau last skali tabur kan bijan goreng ngan daun ketumbar.. baru la terangkat sikit kan ...



No comments:

Post a Comment